Barok a súčasnosť, olej a airbrush

Autor vyštudoval maľbu na VŠVU v ateliéri profesora Ivana Csudaia, kde dnes pôsobí ako pedagóg. Od svojho vstupu na umeleckú scénu realizoval už viacero samostatných a kolektívnych výstav doma i v zahraničí, získal niekoľko ocenení a jeho diela sa stali súčasťou domácich i zahraničných umeleckých zbierok. V tematike jeho malieb dominujú kritické reflexie postindustriálnej technokratickej spoločnosti poznamenanej fenoménom internetu, genetickými modifikáciami, mediálnou manipuláciou, politickou mocou, rôznymi ideológiami a konšpiračnými teóriami.

/data/MediaLibrary/articles/7918/michal-cernusak-glory-akryl-a-olej-na-platne-240-x-190-cm-2014-foto-archiv-autora.jpgFoto: archív autoraMichal Černušák - GloryVo svojich často pomerne rozmerných maľbách spája autor výraz renesančných a barokových monumentálnych kompozícií so súčasným výtvarným jazykom, v ktorom prepája konkrétne výjavy s abstraktnými a precízny maliarsky rukopis a techniku olejomaľby  s airbrushom. Každý jeho obraz je samostatným, dômyselne prepracovaným fiktívnym univerzom, ktoré však hrozivo pripomína a kriticky ukazuje na to naše, reálne.

Obraz ako model sveta

Podľa filozofa a estetika Petra Michaloviča, autora textu v knihe o Černušákovej tvorbe Playing with God, predstavujú jeho obrazy „dve interpretácie jedného a toho istého sveta. Jedna vyjadruje svet ako poriadok, v ktorom platia objektívne zákony. Závisia od vôle a vedomia človeka, od noriem, vytváraných politikmi. Tými, ktorí vedia a údajne lepšie rozumejú tomu, čo my, obyčajní smrteľníci, potrebujeme na to, aby sa nám lepšie žilo. Druhá interpretácia vychádza z vnímania sveta  ako dynamického systému, ako procesu, diania, ako otvorenej štruktúry, skrátka ako chaosu.“

Svet ako poriadok

/data/MediaLibrary/articles/7918/michal-cernusak-we-need-you-akryl-a-olej-na-platne-200-x-150-cm-2011-foto-archiv-autora.jpgFoto: archív autoraMichal Černušák - We need youAko príklad obrazu z prvej kategórie môžeme uviesť dielo We need you, kde vidíme päť postáv v tmavých oblekoch, stojacich či pózujúcich pomyselným fotografom alebo kameramanom vo veľkolepom, ale temne a hrozivo pôsobiacom historickom interiéri. Kompozícia a vzhľad figúr nám pripomínajú médiami sprostredkovávané obrazy politikov, pózujúcich novinárom po nejakom dôležitom stretnutí, na ktorom opäť riešili, ako udržať aktuálny systém, obmedziť nežiaduce prvky a predísť chaosu. Na rozdiel od skutočných ľudí, postavám na obraze svietia oči.


Čo to znamená? Osvetľujú vec, ktorú máme vidieť a určujú svojim pohľadom, čo je hodné pozornosti verejnosti? Ide o hypnotizujúce svetlo manipulátorov?  Alebo je to svetlo strojov, kýmsi skonštruovaných, aby plnili svoje úlohy? Interpretácia ostáva otvorená, náš pocit však stále nepríjemný. 

Svet ako chaos

/data/MediaLibrary/articles/7918/michal-cernusak-good-bye-akryl-a-olej-na-platne-190-x-260-cm-2014-foto-archiv-autora.jpgFoto: archív autoraMichal Černušák - Good bye webK obrazom druhej skupiny, ktorú opísal Peter Michalovič by sme mohli zaradiť napríklad dielo Good bye web. Ide o rozmernú, komplikovanú vizuálnu kompozíciu, pozostávajúcu z mnohých, na prvý pohľad nesúvisiacich prvkov. Kozmonaut, krásna žena, vojenská stíhačka, osobný automobil, pes, detský hojdací koník a množstvo ďalších, viac alebo menej identifikovateľných objektov a motívov sa vznáša vo veľkom a farebnom víre neznámeho pôvodu, ktorý, ako už naznačil filozof Peter Michalovič, odkazuje k modelu sveta, ako chaotickej, pluralitnej a procesuálnej otvorenej štruktúry. Vzhľadom na aktuálne pomerne jednoduchú dostupnosť  (napríklad vďaka internetu)nepreberného množstva, avšak často protichodných informácií, sa ale dá v tejto štruktúre vyznať čím ďalej, tým ťažšie.

Naživo môžete jeho diela aktuálne vidieť napríklad na III. Dunajskom bienále v galérii Danubiana.